The tale of four cities: Budapest

Na een reis van tien en een half uur met de trein vanuit Warschau zijn we aangekomen in Budapest. Onze derde stop was tevens mijn favoriete stop. Budapest is de stad waar ik het meest van heb kunnen genieten en is de stad waar ik het liefste nog een keer naar toe wil gaan.

Er waren een paar dingen erg leuk aan ons hostel. Het eerste was dat we op een eilandje zaten midden in de Donau en het tweede was dat de kat van de eigenaresse door het hostel liep en ons elke avond vermaakte. Ook had ons hostel een chille deal met de bar eronder en konden we daar elke ochtend kiezen van het menu wat we wilde als ontbijt. Hierdoor hadden we elke ochtend lekker roerei en soms met stukjes worst en soms met een Frankfurter.

Lily de hostelkat

Naast dit alles is Budapest gewoon een hele mooi stad. De gebouwen zijn heel mooi en heel groot. Het Parlementsgebouw is heel, maar dan ook echt heel groot en elke hoek ziet er anders uit. Naast het Parlementsgebouw is een plein dat helemaal vol stond met toeristen die naar binnen wilde en die werden zelfs nat gesproeid door gemeente, omdat het die dag bij 40 graden was. De kosten om het Parlementsgebouw binnen te kunnen komen, waren €40,00 en hierdoor weten we jammer genoeg niet of het gebouw aan de binnenkant net zo mooi is als aan de buitenkant.

Wat verder zeker een aanrader is, is om een dag naar een badhuis te gaan. Er zijn 125 badhuizen, dus er is keuze genoeg. Wij gingen een dagje naar Gellert Spa. Dit badhuis staat bekend om de mooie mozaïektegels en glas-in-lood ramen. De reden waarom ik vind dat je hier naar toe moet, heeft maar een klein beetje hiermee te maken. De grootste reden is dat het buitenbad een golfslagbad is. Elk uur stond het hele bad voller met volwassene dan met kinderen die graag tegen de golven opsprongen of zoals ik zich lekker op en neer lieten gaan.

Gellért Spa

Een andere aanrader is de Burcht van Buda. Dit is een hele mooie heuvel die je op kan lopen, hebben wij niet gedaan, want we waren moe. Maar het uitzicht is zeker weten heel mooi. Je kan mooi over het Parlementsgebouw heen kijken en de Donau.

Verder hadden wij nog een gelukje. Wij waren er op 20 augustus en kwamen er toen achter dat het die dag de nationale feestdag was. Hierdoor konden wij om 9 uur ’s avonds een halfuur lang genieten van een hele mooi vuurwerkshow. Mocht je ooit eens op deze dag in Budapest zijn, dan is dit zeker het bezoek waard.

Vuurwerk aan de Donau

Gepubliceerd door

Deveny

Diëtist en klantadviseur op een klantenservice. Combineert wanhopigheid met oprechtheid. Lees al haar berichten op De Algemene Wanhoop en Sincerely Deveny