Review: Spinning Silver

Toen ik het boek Uprooted las, was ik eerst sceptisch, maar vond het uiteindelijk een erg goed en mooi boek. Een tijdje geleden liep ik door The Americain Book Center en Spinning Silver zag liggen, moest en zou ik dit boek gelijk kopen en meenemen. Maar vond ik Spinning Silver net zo leuk en mooi als Uprooted of was de liefde eenmalig?

Spinning Silver gaat over Miryem, de dochter van de geldschieter van het dorp. Als haar moeder ziek is, neemt ze de baan van haar vader over en gaat het geld innen dat het dorp hen verschuldigd is. Langzaam wordt haar hart koud en verandert ze zilver in goud. Wanneer dit verhaal een IJskoning bereikt en hij haar drie uitdagingen geeft om zichzelf te bewijzen, zorgt ze ervoor dat de twee werelden voor altijd met elkaar verbonden zijn.

In tegenstelling tot bij Uprooted vond ik het begin van het verhaal gelijk erg leuk en interessant. De opbouw en introductie van het verhaal is erg goed. Na een paar hoofdstukken verandert het perspectief van Miryem regelmatig en lees ook vanuit het perspectief van haar hulp, de dochter van een hertog en diens hulp. Ook kruip je af en toe in het hoofd van het broertje van de hulp van Miryem. Normaal vind ik veel wisselen van perspectief erg irritant, omdat ik het nooit veel vind toevoegen aan het verhaal. Gelukkig had ik dat dit keer niet. Hier hadden de wisselingen erg veel nut en zorgde ze ervoor dat de verhaallijnen mooi naar elkaar toe liepen en elkaar aanvulden.

Wat ik wel jammer vond, was het verloop van het verhaal. Halverwege begon ik mij af te vragen wat er allemaal nog moest gebeuren, voordat het einde in zicht kwam. Dit vond ik een onprettige gedachten, want hierdoor kreeg ik minder zin om het verhaal uit te lezen. Gelukkig was dit dipje van korte duur, want toen ik een idee kreeg van hoe het ging lopen, vond ik het weer leuk om te lezen.

Net als Uprooted is Spinning Silver een sprookje voor volwassenen. Je leest de herkenningspunten, maar Naomi Novik heeft er mooi haar eigen draai aangegeven en het een op zichzelfstaand verhaal van gemaakt. Ik genoot uiteindelijk iets minder van Spinning Silver dan van Uprooted, maar ik raad dit boek nog steeds aan!

Bron

Spinning Silver
Auteur: Naomi Novik