De avonturen van Deveny en Erik in IJsland part 4

Previously on De avonturen van Deveny en Erik in IJsland kon je lezen over de Westfjords en mijn chagrijnige moment in de vakantie. Vandaag kan je voor de laatste keer lezen over wat Erik en ik hebben beleefd in IJsland. De laatste dagen vlogen voorbij en het einde van onze mooie reis kwam in zicht.

Sælingsdalur > Arnarstapi
Toen we rond twaalf uur uit het hotel kwamen, moesten we eerst een kwartier rijden naar het dichtstbijzijnde tankstation voor onze dagelijkse tankbeurt en voedsel. Het ontbijt in het hotel was namelijk heel duur en daarom aten we voor de zoveelste keer onderweg. Een beetje gravel en gelukkig meer asfalt later kwamen we bij onze laatste airBNB. In de omgeving was eigenlijk alleen een hotel, wat andere plekken waar je kon overnachten en restaurantjes, maar tot onze verbazing was het hier heel, maar dan ook echt heel druk. Wij begrepen niet zo goed waarom het hier zo druk was, omdat er bijna niks in de omgeving zat. Omdat we nog niet konden inchecken, gingen we even rondlopen in de omgeving. Overal waren namelijk kliffen met uitkijkplaatsen over de zee. Toen we naar een andere klif wilde lopen, kwam er een Duitse naar ons toe en die vroeg: ”Have you seen the whales?” En in dat moment begrepen wij gelijk waarom het zo druk daar was. Je kon hier namelijk van tijd tot tijd killer whales zien. Uiteindelijk hebben iets van een halfuur naar vier killer whales, die vogels aan het opjagen waren, staan kijken. Na even rondlopen later was het tijd om in te checken en werkte ik mijn reisdagboek bij. Tussendoor gingen we nog even eten en daarna was het weer tijd om Brooklyn Nine Nine te kijken.

Arnarstapi > Reykjavik
De dag, waarvan ik gehoopt had dat hij nog niet zo aanbreken, was aangebroken. We gingen weer naar Reykjavik toe. Een mooie rit, die vooral langs water ging, maakte de rit leuk. Erik had een klein hoogtepuntje. Tot nu toe had ik op een of andere manier elke keer door tunnels moeten rijden en vandaag mocht hij ook eindelijk door een tunnel rijden. Vandaag kwamen we ook ruim voor de inchecktijd aan, dus gingen we wat drinken bij de hipster koffiebar aan het einde van de straat. Hier moesten we allebei moeite doen om niet te lachen, want we werden geholpen door een man met een wel heel erg verkeerd kapsel. Het zag er niet uit en jammer genoeg hebben we geen foto’s om het te bewijzen. Alleen werd het daarna wat minder. Tijdens het drinken van onze drankjes kwamen we erachter dat de plek waar we zouden overnachten niet geweldig was en dit bleek te kloppen. De plek waar we moesten inchecken was niet de plek waar we ook sliepen. Daarvoor moesten we nog een paar straten rijden met de auto. Uiteindelijk moesten we ergens in een soort van kelder slapen en was de douche en de keuken in dezelfde ruimte. Omdat we ons hier zo naar voelden, dumpten we onze koffers gelijk in de kamer en gingen op weg naar het centrum van Reykjavik om te doen wat ik al de hele vakantie wilde doen: souvenirs kopen! Hier werd ik heel gelukkig van en zorgde er een beetje voor dat ik het nare gevoel van de slaapplaats kwijt raakte. Een collega van Toet had een bar aangeraden en na een uur of twee souvenirs gekocht te hebben, waren we er wel aan toe om even te zitten en speciaal biertjes te drinken. Bij de Microbar konden we ons eigen proefplankje samenstellen. Het leukste biertje dat we hier gedronken hebben, was eentje waar Skyr doorheen zat. Na ons proefplankje hadden we allebei ook honger gekregen en gingen we opzoek naar een leuk restaurantje. Door het bier hadden we allebei erg veel zin in vet eten en gelukkig vonden we een leuke hamburgertent. Na het erg uitgesteld te hebben, gingen we weer terug naar de slaapplaats om snel te gaan slapen.

Reykjavik
Vandaag gingen we een wandeling maken over een berg om bij een hotspring te kunnen komen. Voordat we weggingen, kwamen we erachter dat het bed van Erik was ingezakt en dat zorgde ervoor dat we onze slaapplaats nog erger begonnen te vinden. Gelukkig moesten we driekwartier rijden naar de berg en minimaal een uur heen en terug lopen om bij de hotspring te kunnen komen, dus we waren blij dat we niet zo snel terug zouden komen. De rit naar de berg verliep voorspoedig en al gauw konden we beginnen aan de wandeling. Deze was een klein beetje zwaar en al snel had ik niet zo veel zin meer. Hierdoor kon ik in het begin ook niet zo goed genieten van het baden in de hotspring. Gelukkig kwam dit wel toen Erik de dam, waar we tegenaan lagen, begon te verhogen en ik normaler kon gaan zitten. Het weer was op de weg ernaartoe en de eerste tijd dat we in de hotspring lagen heel mooi. Daarna begon het jammer genoeg wel te regenen en moesten we ons half schuilend en half in de regen omkleden en een deel naar de auto lopen. Bij de auto aangekomen waren we blij, want het moment waarop we instapten, was ook het moment waarop de weergoden besloten om het met bakken uit de hemel te laten komen en om dit weer te laten stoppen toen we bij onze slaapplaats aankwamen. Ook nu dumpten we weer snel onze spullen en gingen we op weg om voor de laatste keer uiteten te gaan.

Reykjavik > Groningen
Om drie uur in de ochtend ging de wekker af. Yippie ha yee ! Not. Na gedoucht en de laatste spullen ingepakt te hebben, was het tijd om eindelijk de slaapplaats te verlaten. Voordat we richting het vliegveld gingen, reden we nog even langs Höfði, bij de meeste waarschijnlijk bekend als het Reagan Gorbatsjov huis. Het huis waar de Koude Oorlog een soort van tot einde is gebracht. Dit wilde ik heel graag zien en dit kwam misschien vooral door Wie is de Mol. Na een paar foto’s gemaakt te hebben, sprong ik weer in de auto en reden we naar het vliegveld toe. Hier hadden we nog een stressmomentje, want we konden de plek waar we onze huurauto moesten inleveren niet vinden. Het was zelfs zo erg dat ik naar een balie in de hal moest gaan. Toen we het eenmaal gevonden hadden, was het chaos. Mensen liepen allemaal door elkaar en eens in de zoveel tijd kwam er iemand die riep om autosleutels voor auto’s die gecontroleerd konden worden, zodat je niet meer hoefde te wachten als de auto goed was. Gelukkig hadden wij geen schade en konden we met een shuttlebus naar het vliegveld gebracht worden om in de volgende chaossituatie te komen. Op Schiphol is veel omtrent inchecken goed geregeld. In IJsland niet zo erg. Hier werd via verschillende kanalen geroepen hoe je kon inchecken en werd je bijna uit de rij gesleurd om ergens anders te gaan staan. Wij hadden ons van te voren al ingecheckt dus we hoefden alleen onze bagage nog te doen. Die konden we ook zelf doen waardoor we niet in de ellendelange rijen hoefden te staan en snel door de douane konden. Toen was het tijd om nog een klein beetje te taxfree shoppen, naar de wc te gaan en wachten op het busje dat ons naar het vliegtuig bracht. Daarna verliep alles voorspoedig en waren we veel sneller dan we hoopten weer in Nederland. Na wat gegeten te hebben op Schiphol gingen we met de trein naar Groningen. Het was heel erg druk en met een klein beetje geluk hadden we allebei een stoeltje. Bij thuiskomst was het gelijk tijd om te gaan wassen en andere dingen te gaan doen, want het gewone leven begon weer. En zo kwamen we bij het einde van onze reis naar IJsland.

Ondertussen ben ik alweer bijna een maand thuis, maar als ik de kans heb, zou ik gelijk in het vliegtuig stappen en weer terug gaan. IJsland heeft me gegrepen en niet meer losgelaten. Gelukkig zijn er nog de foto’s, de verhalen en zijn Erik en ik een fotoboek aan het samenstellen. Hierdoor blijft de reis dichtbij en vergeten we hem niet zo snel.

Gepubliceerd door

Deveny

Studeert Voeding en Diëtetiek aan de Hanzehogeschool. Combineert wanhopigheid met oprechtheid. Lees al haar berichten op De Algemene Wanhoop en Sincerely Deveny