De avonturen van Deveny en Erik in IJsland part 2

Previously on De avonturen van Deveny en Erik in IJsland. Vorige week kon je lezen over het begin van onze reis door IJsland en wat we in de eerste vier dagen beleeft hebben. Vandaag gaan we verder de volgende vier dagen. Vandaag kan je lezen wat mijn hoogtepunt van de reis was.

Höfn > Eiðar
Vandaag was een rustige dag. Tijdens het plannen kwamen we erachter dat er niet zo veel te zien of te doen was in de omgeving. We besloten om gewoon richting de volgende slaapplek te gaan en onderweg te stoppen als we iets moois of leuks zagen. Het werd veel rijden, weinig uitstappen en witte knokkels voor mij. We reden namelijk door een gebied met laaghangende wolken die heel erg op mist leken. Ook moesten we door een tweetal tunnel en dat is ook niet mijn favoriete stukje om door te rijden. Bij de airBNB werden we begroet door een heel lief hondje en een kat. In de airBNB hebben we de rest van de middag gerelaxt.

Eiðar > Akureyri
Ook deze dag stond er naast een vijf en halfuur lange autorit niet veel op het programma. Dit keer waren er wel een aantal mooie watervallen langs de route. Maar voordat we daaraan kwamen, reed Erik een mus dood. We shall all call him birdkiller now. Na de moord op de mus gingen we naar Dettifoss, een waterval van honderd meter hoog. Een mooi moment om het randje op te zoeken en naar beneden te kijken. De volgende waterval die we bezochten, heette Godafoss. Dit is misschien wel de mooiste waterval die ik gezien heb. In tegenstelling tot Gettifoss was Gadafoss heel laag, maar heel breed en helder. In de buurt van het hostel zat een Domino’s, dus besloten we om makkelijk te doen en daar pizza af te halen. We misten allebei de prijzen in Nederland, want het was heeeeel duur. De dubbele prijs moest we nu betalen voor twee pizza’s en wat broodsticks…

Akureyri > Dalvík
Omdat de rit naar Dalvík, maar een halfuur duurde, besloten we om Akureyri in te gaan. Eerst gingen we ontbijten bij een bakkerij. Hier aten we allebei twee hele lekkere dingen, maar ze waren wel super zoet. We besloten om naar de botanische tuinen te gaan. De route daarnaar toe zorgde er namelijk ook voor dat we veel van Akureyri konden zien. Jammer genoeg begon het een beetje te miezeren en besloten we om regelmatig even een souvenirshop in te gaan om souvenirs en andere spulletjes te bekijken. Ik heb hier een hele leuke Puffinmuts gepast en ergens spijt dat ik hem nooit gekocht heb. Maar misschien ook maar goed ook, want wanneer had ik hem gedragen? Waarschijnlijk nooit. Op een gegeven moment stonden we in een boekenwinkel waar we besloten om wat kaarten te sturen en warme chocolademelk te drinken. Toen we weer verder gingen, ging het echt regenen, dus na het bezichtigen van een kerk besloten we terug naar het hostel te gaan en naar Dalvík te rijden. Toen moesten we 45 minuten in de auto wachten, omdat we nog niet konden inchecken en er was niks in de buurt om even te wachten. Lang leven Netflix. Twee afleveringen Brooklyn Nine Nine later konden we inchecken en gingen we thee drinken in de woonkamer/keuken. Ook merkten we op een andere manier wat een geluk we in Nederland hebben. Het was zondag en in het hele dorpje was er maar één restaurant open waar we konden gaan eten. Het eten was heerlijk, we dronken een lokaal biertje en toen het wat drukker werd, ontvluchtten we het restaurant om weer verder te gaan met thee drinken en Netflix. Wel op tijd naar bed, want de dag erna zouden we naar Grimsey gaan.

Grimsey
Deze dag was mijn hoogtepunt! We gingen naar Grimsey om PUFFINS te kijken! Om negen uur hadden we de ferry naar Grimsey. De bootreis zou drie uur duren en het waren drie verschrikkelijk lange uren. Op Grimsey aangekomen, hebben we eerst een koffiehuisje opgezocht en warme chocolademelk bestelt om bij te komen van de bootreis. Na de chocolademelk gingen we op pad. We hebben een deel van een wandeltocht gedaan, maar op een gegeven moment kregen we het zo druk met foto’s maken van Puffins en kijken naar Puffins dat we de route hebben gelaten voor wat het is. Ook hebben we een paar goecaches gedaan, waardoor we ook nog bezig bleven. Op een gegeven moment waren we namelijk op de poolcirkel en was het nul graden. Een leuk moment om even naar huis te bellen, te horen te krijgen dat het bij je ouders dertig graden is en jij hebt handschoenen aan. Na een paar uur rondgelopen te hebben, besloten we naar het restaurant te gaan. Op weg naar het restaurant kwamen er op een halve meter afstand ook twee wilde schapen langs ons. In het enige restaurantje dat ze hebben aten we een cheeseburger om daarna weer met de boot terug te gaan. Gelukkig was deze reis minder heftig en kon ik mijn reisdagboek bijwerken en ondertussen Ice Age 4 en Kung Fu Panda kijken. In Dalvík haalden we bij een tankstation nog een hotdog en gingen daarna lekker relaxen in het hostel.

En toen waren we al op de helft van onze reis door IJsland. Volgende week gaan we naar de Westfjords toe. Ga je mee?

Gepubliceerd door

Deveny

Studeert Voeding en Diëtetiek aan de Hanzehogeschool. Combineert wanhopigheid met oprechtheid. Lees al haar berichten op De Algemene Wanhoop en Sincerely Deveny

One thought on “De avonturen van Deveny en Erik in IJsland part 2”