De avonturen van Deveny en Erik in IJsland

Na de avonturen rondom het bier brouwen was het tijd voor nieuwe avonturen in een nieuwe omgeving, namelijk in IJsland! Erik en ik waren hebben in zestien dagen het hele eiland rondgereden en heel veel gezien en gedaan. Zestien dagen, samen met alle verhalen, zijn moeilijk samen te vatten in één blogje. Daarom zullen deze verhalen verspreid worden over meerdere weken. Vandaag kan je lezen over onze vlucht, geisers, watervallen en nog veel meer.

Amsterdam > Reykjavik
Vandaag begon na acht maanden plannen onze reis naar IJsland. Om de drukte voor te zijn, waren we al vroeg op Schiphol. Dat was maar vroeg ook, want onderweg kwam Erik erachter dat hij zijn zwembroek was vergeten en ik mijn oortjes. It was time for some tax free shopping. Na dit gedaan hebben en wat gegeten te hebben, was het al tijd om naar de gate te gaan. Alles liep voorspoedig en we zouden al opstijgen, totdat we te horen kregen dat de bagage niet compleet was. Zonder ooit te horen of het compleet was, stegen we uiteindelijk op. Na een voorspoedige vlucht stonden we gespannen bij de bagageband, want we waren erg bang dat onze bagage nog in Amsterdam stond door de eerdere mededeling, maar al gauw zagen we onze koffers en konden we door naar het wachten op de huurauto. Na even gewacht te hebben en op allemaal verzekeringen nee gezegd te hebben, stonden we te schelden op de parkeerplaats, want waar was die verdomde auto? Na even zoeken en Erik uitlachen (een man van 1.90 m in een mini ziet er heel grappig uit), was het voor mij tijd om te gaan rijden in het nog voor ons onbekende IJsland. Na 45 minuten lang Oooooo en Aaaaa te hebben gezegd, kwamen we aan bij ons eerste hostel. Na ingecheckt te hebben, was het tijd voor voedsel! Na voedsel, een blokje om en dag twee gepland te hebben, was het tijd om te slapen.

Reykjavik > The Golden Circle
Na een niet al te beste nachtrust begonnen we aan onze rondreis. Dit zou het begin worden van het vele “It’s so pretty” geroep, want dat is IJsland. So pretty. Vandaag reden we door The Golden Circle: een route met verschillende mooie natuurverschijnselen. Onze eerste stop was Þingvellir, een nationaal park. Hier kan je rondlopen door mooie natuur en genieten van een mooi uitzicht. Na hier een tijdje rond te hebben gelopen, reden we naar de volgende stop Geysir. #zwavellucht. #wateenstank. Dat is hoogstwaarschijnlijk je eerste reactie. Na deze reactie kan je genieten van het omhoogspuitende water. Dit gebeurt met enige regelmaat. Het was hier zo warm dat we onze jassen even uit moesten doen. Het is aan te raden om even de heuvel op te lopen. Vanaf daar kan je het beste genieten van het uitzicht. Opnieuw was het tijd om verder te rijden. Dit keer ging de reis naar Gullfoss, de eerste van vele watervallen. Zo groot en mooi. Hoe dichterbij je komt, hoe natter je wordt door al het water. Na Gullfoss was het plan om naar Faxafoss te gaan. Deze konden we alleen niet vinden en besloten daarom alvast in te checken bij ons guesthouse. Dit zou uiteindelijk ons meest favoriete overnachting worden. De omgeving, de guesthouse, de familie die het runt, alles is geweldig. Na even gerust te hebben, gingen we naar Kerið, een kratermeer. Ook hier is #zwavellucht en #wateenstank van toepassing. Het was hier heel mooi en rustig. Na wat gewandeld te hebben boven en naast het meer was het weer tijd voor voedsel. Na wat gegeten te hebben, hebben we nog een poging gedaan om een hot spring te vinden. Alleen is ons dat jammer genoeg niet gelukt.

The Golden Circle > Seljaland
Na een heerlijk ontbijt met pannenkoeken en fruitsalade deden we nog een poging om Faxafoss te vinden. Het bleek dat we er gewoon straal voorbij hadden gereden. Het leuke aan deze waterval is dat je heel dichtbij kan komen. Na Faxafoss was het tijd voor Skálholt. Skálholt is de eerste kathedraal van IJsland en ik ben nog steeds van mening dat het er niet uitziet als een kathedraal. Ook van binnen lijkt het niet op een kathedraal dat je normaal gewend ben, maar een plakkaat van Jezus geeft het wel iets meer die sfeer. Toen stond de waterval Haifoss op de planning. Deze hebben we niet kunnen bezoeken doordat onze mini de rit er naar toe niet aan kon. Dit gaf ons mooi een reden om terug te komen naar IJsland. Na onze lunch kwamen we erachter dat we nog een reden erbij kregen om terug te keren, omdat de weg naar een plek afgesloten was. Vier uur in de regen lopen, vonden we namelijk iets te veel van het goede. Gelukkig hadden we onderweg nog een stop toegevoegd die we na Seljalandfoss gingen bezoeken en konden we doorrijden naar Skágafoss. Bij Seljalandfoss kan je achter de waterval lopen, dus zorg ervoor dat je een goede regenjas aanhebt. Je wordt hier namelijk goed nat. Bij Skágafoss hebben we een hele lange trap beklommen en mijn vader zou me gestoord vinden, omdat het uit raster bestaat. Daarom besloot ik ook om hem een foto te sturen en erbij te vermelden dat hij waarschijnlijk gillend gek zou worden. Hier hebben we nog langs de rivier gelopen, totdat ik gevoederd moest worden. Na het eten was het ook tijd om maar eens naar het hostel te gaan en in te checken. De rest van de avond brachten we door met plannen maken voor alweer dag vier.

Seljaland > Höfn
Deze ochtend begon zoals altijd: opstaan, douchen, ontbijten, uitchecken en op weg gaan naar onze eerste stop. Reynishverfisgur, het zwarte strand, was onze eerste stop en volgens mij de stop waar we het kortste zijn geweest. We vonden dit strand namelijk een beetje tegenvallen en vertrouwden we plek waar we onze mini hadden gezet ook niet heel erg. Binnen een paar minuten waren we alweer op weg naar de volgende. Voordat we bij onze volgende stop waren, hebben we eerst gestopt om naar de omgeveing te kijken. Deze bestond voor enkele kilometers uit heel vies uitziend mos. Dit is mijn mening. Op een of andere manier was Erik het niet met mij eens. Gelukkig was Fjaðrárgljúfur een hele mooie kloof. Ook hier maakte ik een foto voor de “papa wordt gillend gek” serie en dit waardeerde hij (niet) heel erg. 😉 Na Fjaðrárgljúfur reden we langs Vatnajökull, de grootste gletsjer van Europa. Dit begon ons een IJsland gevoel te geven, want we zagen ijs! Een andere gletsjer konden we redelijk dichtbij bekijken en naar even goed zoeken, konden we de druppels er vanaf zien komen. Na deze wandeling besloten we om ergens in de buurt van onze airBNB te gaan eten, maar toen reden we langs een meer waar hele stukken ijs op het water dreven. Deze stukken ijs waren nog dichterbij dan de gletsjer en ik vind het nog steeds heel jammer dat je ze niet aan kan raken. Na fish & chips in Höfn reden we naar de middle of nowhere voor onze airBNB en was het tijd om te slapen.

Dit waren de eerste vier dagen van onze reis door IJsland. Volgende week kan je lezen over mijn hoogtepunt in de vakantie. Wat dit was, houd ik nog even geheim.

Gepubliceerd door

Deveny

Studeert Voeding en Diëtetiek aan de Hanzehogeschool. Combineert wanhopigheid met oprechtheid. Lees al haar berichten op De Algemene Wanhoop en Sincerely Deveny

2 gedachten over “De avonturen van Deveny en Erik in IJsland”